Mød os i Sprogense den 16.-17. september!

Dialekter, kan de stadig noget?

Foredrag: Inger Schoonderbeek Hansen, Kristoffer Friis Bøegh, Mette-Marie Møller Svendsen
Dato: Fredag den 16. september 2022
Tidspunkt: 14.10 – 14.55
Sted: Dansk Sprognævn, Adelgade 119 B, 5400 Bogense

Taler vi ikke efterhånden ret ens i Danmark? Kan man fortsat blive klogere på de jyske dialekter? Og kan en støvet seddelsamling stadig være relevant i dag?

I dette oplæg fortæller Kristoffer Friis Bøegh, Inger Schoonderbeek Hansen og Mette-Marie Møller Svendsen fra Peter Skautrup Centret for Jysk Dialektforskning om dialekter anno 2022.

Dialekter er også kulturhistorie

Foredrag: Torben Arboe, Aarhus Universitet.
Dato og tid:
Fredag den 16. september kl. 15.00 – 15.30
Lørdag den 17. september kl. 14.00 – 14.30
Sted: Sted: SPROGGADEN (Østergade, 5400 Bogense)

Dialekterne afspejler ikke blot lydudviklinger og andre sproghistoriske ændringer, men også kulturhistoriske forandringer, fx indlån af betegnelser for håndværks- og landbrugsredskaber. Dialekterne ændrer og fornyr sig fortsat, når kulturen ændrer sig. Mød Torben Arboe, Aarhus Universitet.

Tilmelding er ikke nødvendig – blot kig forbi

Desuden optræder Inger Schoonderbeek Hansen i en live-udsendelse af Klog på Sprog fredag den 16. september kl. 11-12.

Du kan se det fulde program og booke billetter til oplæggene her: https://www.sprogense.dk/program/. Vi ses i Bogense til årets hyggeligste sprogfestival!