Hvad er et knæsøskendebarn?

Fra Århus-egnen kendes slægtsbetegnelsen knæsøskendebarn – eller bare knæknægt. Hvad dækker udtrykket over? Læs med i På godt jysk.

Foto: LiliGraphie, colourbox.dk

Fra Århus-egnen kendes slægtsbetegnelsen knæsøskendebarn – eller bare knæknægt (idet knægt har været brugt uden hensyn til kønnet på denne egn, se Ord & Sag 12). Betegnelsen er nok dannet som en humoristisk parallel til det velkendte næstsøskendebarn. Nogle meddelere fortæller, at et knæsøskendebarn eller en knæknægt var en yngre slægtning ét led længere ude end næstsøskendebarnet, altså f.eks. min tantes datterdatter. Men så langt ude var det selv for datidens slægtsbevidste mennesker svært at holde rede på detaljerne, så knæsøskendebarn eller knæknægt kunne vist høres brugt om alle yngre mennesker i den fjernere slægt.

Oprindeligt udgivet i Ord og Sag 14 af redaktionen, revideret webudgave 2022.