Hvad betyder det, når man gloser eller smupper noget?

En af Jysk Ordbogs meddelere fortæller i dette indslag om nogle ægrelaterede udtryk fra sin hjemstavn, som måske kan overraske!

Foto: www.colourbox.dk

En af Jysk Ordbogs meddelere fortæller i dette indslag om nogle ægrelaterede udtryk fra sin hjemstavn, som måske kan overraske en moderne læser:

"Forskellige gamle, barnefødte og opvoksede her, kender ordet glose eller glows i betydningen ‘slikke et pillet æg rent for pletter, så de blev mere glinsende’. I min ungdom lå der en lille landkro lidt øst for Tarm station. Da krokonen fik ros for et fad fine, ‘pillede’ æg, kvitterede hun med disse ord: A hår osse sjel gloost dem hwæjen (= hver og ét). Selskabet, deriblandt min hjemmelsmand, tabte lysten til æg!"

"Så er der smopp. I min hjemegn ved Ringkøbing hørte jeg engang, at man sagde om en gammel tandløs kone: Hun er gue til at smopp æg. Ved smupning lod man æggene glide et par gange ind og ud af munden, altså en grundigere ‘rengøring’ end glosning. En sugende læbelyd brugtes også som kærlig kalden ad fx hunde og heste: Smop ad æ hund, så gør den dæ ett nowet (= så gør den dig ikke noget)!"

Oprindeligt udgivet i Ord og Sag 15 af redaktionen, revideret webudgave 2022.