Hvad er slabber for noget?

Kan det spises? Læs med i På godt jysk.

Foto: www.colourbox.dk Foto: colour box

En henvendelse lyder således:

"Da jeg var barn i Holstebro midt i 50’erne, var der en slikbutik i kælderen under Amtsbladet i Danmarksgade. Indehaveren solgte både almindelige og sodavands-ispinde. Desuden solgte han ”muslingeskaller” med lidt flødeis og meget skum, som vi kaldte slauer. Er der nogen, der kender det ord?"

Svaret fra Jysk Ordbogs redaktion er følgende:

Der er uden tvivl tale om det gamle dialektord slav’ver (med stød på v), i Feilbergs jyske ordbog (og til sin tid hos os) anbragt under opslagsformen slabber. Ordet betyder ”slim, savl, fråde” etc. og har virkelig ikke været nogen respektfuld betegnelse for skummet i muslingeskallerne. Ordet er i denne form velkendt fra Hanherrederne (der udtalt med blødt b), Thy og Mors, Salling, Sydvesthimmerland, Fjends herred og så netop den nordlige del af Hardsyssel, hvor du har hørt det i Holstebro. Bare lidt syd for Holstebro skifter udtalen til slæv’ver, som dominerer hele Midtjylland ned til Esbjerg-Vejle. Længere sydpå tager a-formen over igen: slav’ver el. slaffer. I hele Østjylland ned til Vejle har ordet ikke været særlig kendt; i Vendsyssel og Himmerland foretrak man betegnelsen sja’b hhv. sja’v, og syd herfor savnede man et dialektord, som netop matchede jeres slav’ver.

I ældre tider gik ordet (som antydet i oversættelsen ovf.) meget på dyrs savl, slim på overfladen af fangede fisk, tobakssovsen i en gammel snadde, osv.

Oprindeligt udgivet i Ord og Sag 41 af redaktionen, revideret webudgave 2023.