Hvem sagde man "knægt" om?

“Da a var knæjt” (dvs. da jeg var knægt) – sådan begynder en gammel kone sin fortælling. Hvordan kan det være? Læs med i På godt jysk.

"Happy Child." af anyjazz65. Licens: CC BY 2.0

“Da a var knæjt” (dvs. da jeg var knægt) – sådan begynder en gammel kone sin fortælling. For her i det østlige Midtjylland havde knægt tidligere betydningen “barn” – og kunne altså også bruges om en pige. Det gjaldt på Århus-Randers-egnen, videre mod nord langt op i Himmerland, ned over Viborg-Skive-egnen og mod vest over til Herning. Når man talte om skolen, sagde man gerne dejnen o oll knæjtern (= læreren og alle børnene); og skolebørn var skuelknæjter over én kam. Ville man endelig præcisere, om man talte om drenge eller om piger, kunne man ty til sammensatte ord: drengi- henholdsvis piig-knæjter.

Oprindeligt udgivet i Ord og Sag 12 af redaktionen, revideret webudgave 2021.